Kişinin yaşadığı cemiyet içre kıymeti olan , kapasite, hattıhareket ve başka davranış biçimlerini vüruttirdiği vetirelerin tümüdür.

Terbiye, önceden saptanmış esaslara nazaran insanoğluın davranışlarında belirli vürutmeler esenlamaya yarayan planlı etkisinde bırakır sürecidir.

Terbiye; kişinin davranışlarındaki evetşantısı suretiyle kasıtlı olarak ve isteyerek bileğkârme meydana getirme sürecidir.

Görüldüğü kadar eğitimin bir çok teşhismı gestaltlabilmektedir. Ancak, hasetmüzde çoğunlukla tercih edilen teşhism:

“Ferdin davranışında, kendi evetşantısı suretiyle ve kasıtlı olarak istenilen yönde( eğitimin yalnızçlarına akla yatkın ) bileğkârme meydana getirme sürecidir.” Şeklindedir.

Bu aşinalık nazaran;

· Terbiye bir vetiretir.

· Terbiye sürecinde, kişinin davranışlarının istenilen yönde bileğkârtirilmesi yalnızçlanmaktadır.

· Davranışlarındaki bileğkârme kasıtlı olarak gerçekleştirilmektedir.

· Terbiye sürecinde kişinin kendi evetşantıları esastır.
EĞİTİMİN SÜRECİ

Eğitimin üç ana öğesi vardır.

1. Amaç

2. Öğretme ve öğrenme etkinlikleri

3. Bileğerlendirmeler

Terbiye yalnızçla adım atar, öğretme-öğrenme etkinlikleriyle devam eder ve değerlendirme ile son bulur. Sürecin bu mantığı parçalanmamış kültürler derunin tıpkıdır. Amaçların içeriği ve öğrenme derunin kullanılan öğretme yöntemleri kültürden kültüre nazaran bileğkârebilir, ancak sürecin doğbirliı bileğkârmez.

Terbiye kapsamı ve teşhismlanması açısından çok geniş bir kavramdır. Tarih süresince biriyi filozof ve eğitimci, eğitimin ne olduğuna üzerine farklı farklı teşhismlamalarda bulunmuştur. Günümüzde ise eğitimin kabul edilen ölçün teşhismı şudur: Terbiye, kişinin davranışlarında kendi evetşantıları suretiyle kasıtlı olarak istendik davranış bileğkârikliği meydana getirme sürecidir. Bu teşhismlama ekseninde eğitimin umumi hatları çizilebilir. Bu teşhismlamanın içre eğitime üzerine temelı önemli kavramlar vardır. Özellikle “kendi evetşantıları suretiyle”, “kasıtlı olarak”, “istendik davranış bileğkârikliği” ve “süreç” kadar kelimeler eğitimin anne taşlarıdır.

Terbiye, beşer derunin hayat boyu devam fail bir vetiretir ve davranışlarda başkalık meydana getirir. Bu davranış değişiklikleri ise kişinin kendi tecrübelerine dayanır. Davranış değişiklikleri istendik doğrusu beklentilere ve hedeflere akla yatkın olabileceği kadar istenmedik yönde bile vürutebilir. Terbiye sürecinin kârletilmesi ise kasıtlı doğrusu programlı ve programlı olabileceği kadar vürutigüzel bile mümkün. Kasıtlı olarak yapılan eğitime formal eğitim, vürutigüzel yapılan eğitime ise informal eğitim denir. Henüz açıklayıcı bir örnek verirsek mektep, dershane, eğitim merkezleri kadar mekânlarda verilen eğitim formal; kişinin kendi çevresinden edinmiş olduğu ve planlı programlı olmayan eğitim ise informal eğitidir. şu demek oluyor ki eğitim sadece okullardaki öğrenmelerle sınırlı bileğildir.

Terbiye Türleri
Terbiye türlerine nazaran sınıflandırıldığında formal ve informal eğitim olmak üzere iki tür ortaya çıkar. Formal eğitim okullarda evet da kurumlarda belirli bir düşünce ve izlence çerçevesinde gerçekleştirilir ve bu eğitim tipinin belirli bir amacı vardır. Bu düzende eğitim süreci idari bir kadro ve eğitmenler aracılığıyla planlanır. İnformal eğitim ise tabiatıyla vüruten hesapsız ve programsız yapılan eğitimdir ki fert bu eğitimi içtimai çevresinden gizil olarak edilir.

Terbiye Sistemi
Terbiye, bir model olarak ele tuzakındığında ise eğitim sisteminin üç ana ögesi bulunmaktadır: Bunlar kaynaklar, vetireler ve çıktılardır. Referans; eğitimin beslendiği öğretmen, öğrenci, yapı, tesisat, maliyet, personel kadar fiziksel unsurlardır. Müddetç; mektep içre meydana gelen dersler, öğrenme evetşantıları ve ders aktiviteleridir. Çıktılar ise bireyde ihtisas, yeterlilik, izin, sınav akıbetları kadar istenilen davranış bileğkâriklikleridir.

Ümit Kalko

Ümit Kalko

Ümit Kalko

Ümit Kalko

Ümit Kalko

Ümit Kalko

Ümit Kalko

Ümit Kalko

Ümit Kalko

Ümit Kalko

Ümit Kalko

Ümit Kalko

Ümit Kalko

Ümit Kalko

Ümit Kalko

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.